Τρίτη, 22 Μαρτίου 2011

Χριστόφορος Κατσαδιώτης: Οξυγραφίες στο Χώρο Τέχνης «24»

Έργα Χαρακτικής και συγκεκριμένα Οξυγραφίες, παρουσιάζει ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης στην έκθεσή του, στο Χώρο Τέχνης «24», Σπευσίππου 38, Κολωνάκι.

‘Παιδί’ της δημοσιογραφίας ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης, την εγκατέλειψε γρήγορα για να βιώσει το μεράκι του, αφού παράλληλα με τη δουλειά του σε περιοδικά και ραδιοφωνικούς σταθμούς, είχε ήδη κάνει τρεις ατομικές εκθέσεις και είχε συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές.

Αλλά και ως σπουδαστής πλέον της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, συνεχίζει συγχρόνως να εκθέτει την πολύπλευρη δουλειά του. Έτσι, μέσα στο 2010 παρουσίασε μία ακόμα ατομική έκθεση στη Θεσσαλονίκη, μεταπηδώντας ωστόσο, από τα εξπρεσιονιστικά λάδια του στην Οξυγραφία, που είναι ένα παρακλάδι της Χαρακτικής, είναι η ‘γραφή’ με οξέα πάνω σε τσίγκο.

Όπως γράφει και ο καθηγητής Χαρακτικής της Σ.Κ.Τ. Ξενής Σαχίνης ‘οι εκφραστικές ανάγκες του Χ.Κ. μετακινήθηκαν. Αν δεν κάναμε καμία αναφορά στη ζωγραφική, αυτό θα ήταν λάθος, γιατί ο καλλιτέχνης εδραίωσε και πραγματοποίησε τα οράματά του μέσα από τις εικαστικές αξίες της ζωγραφικής’.

Κύριο χαρακτηριστικό των έργων του είναι η βαθύτατη κριτική και σαρκαστική ματιά του στον κόσμο, μια ματιά που ο ίδιος την περικλείει σε ένα τρίπτυχο και μας λέει ‘Καλώς ήρθατε στον κόσμο της Κριτικής, της Ανατροπής και της Παραμόρφωσης’.

Ο καθηγητής Ξενής Σαχίνης λέει, επίσης: ‘Στα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη αναπτύσσονται πολύ προσεκτικά σκηνοθετημένοι σιωπηλοί διάλογοι ανάμεσα στα πρόσωπα που δεν αποκαλύπτουν τους χαρακτήρες τους, κάτω από τα προσωπεία που προσφέρει για πρώτη ανάγνωση ο καλλιτέχνης στους θεατές. Έτσι, κατά κάποιον τρόπο, μας παρακινεί να βρούμε το δικό μας χαρακτήρα και ποιο προσωπείο τον ενσαρκώνει, ώστε κι εμείς από θεατές να πρωταγωνιστήσουμε σε μια καινούργια σύνθεση, η οποία δεν είναι παρά ένα εικονογραφημένο κομμάτι από την ζωή μας’.

Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 5 Απριλίου, ημέρα Τρίτη, ώρα 7:30 μ.μ., στο Χώρο Τέχνης «24».   Διάρκεια έκθεσης: 5 Απριλίου -7 Μαΐου. Πληροφορίες: 6936 58 49 58, 210 72 17 897.


Το κείμενο του καθηγητή κ. Ξενή Σαχίνη για την έκθεση του Χριστόφορου Κατσαδιώτη:

«Υποστήριζα, πάντοτε, ότι κανένας παλιός τρόπος έκφρασης δεν πεθαίνει και ότι απλά, κοντά του, προστίθενται καινούργιοι. Το ενδιαφέρον ενός εικαστικού έργου, κατά τη γνώμη μου, έγκειται στο εξής σημείο: το σημείο εκείνο, όπου εστιάζεται η ποιότητα που χαρακτηρίζει το έργο ως σύνολο. Πόσο ελκυστική είναι η μυθοπλασία και πόσο ορθά αυτή έχει πραγματωθεί.

Έχοντας, λοιπόν, ως οδηγό αυτό το αξίωμα που παρέθεσα πρωτύτερα, ερχόμαστε να «διαβάσουμε» οπτικά τις εικαστικές συνθέσεις του Χριστόφορου Κατσαδιώτη και, μέσω αυτών των συνθέσεων, να εισέλθουμε στον κόσμο που μας προτείνει.

Μια πρώτη παρατήρηση που μπορεί να κάνει κανείς είναι η κάτωθι: οι εκφραστικές ανάγκες του καλλιτέχνη μετακινήθηκαν από το χώρο της ζωγραφικής στο χώρο των εικαστικών εκτυπώσεων, κομμάτι του οποίου είναι χαρακτική. Αν δεν κάναμε καμία αναφορά στη ζωγραφική, αυτό θα ήταν ένα λάθος, γιατί ο καλλιτέχνης εδραίωσε και πραγματοποίησε τα οράματά του μέσα από τις εικαστικές αξίες της ζωγραφικής. Και αυτό, ώσπου συνάντησε το θαυμάσιο κόσμο της χαρακτικής και ειδικότερα αυτόν της οξυγραφίας, που κυριολεκτικά τον έχει απορροφήσει, καθώς μέρα με την ημέρα του αποκαλύπτει τις άπειρες δυνατότητες που έχει. Εκφραστικές δυνατότητες, συνδεδεμένες με τα ιδιαίτερα μορφοπλαστικά χαρακτηριστικά που η κάθε μια από τις τεχνικές της χαρακτικής χαρίζει στον καλλιτέχνη και στο θεατή.

Έχουμε συνηθίσει κι έχουμε πολλοί από εμάς παραδεχτεί τους ρυθμούς που μας έχει επιβάλει η ζωή του σήμερα. Και όμως είναι θαυμάσιο να παρατηρεί κανείς τον καλλιτέχνη και πώς αυτός διαχειρίζεται τον «πολύτιμο» χρόνο, για να παράξει τα αποτελέσματα με τις ποιότητες που αυτός επιθυμεί, χωρίς να λογαριάζει το χρόνο που δαπανά. Απεναντίας, αν κάτι γίνει χωρίς σεβασμό και στον απαραίτητο χρόνο που χρειάζεται, τότε οι επιθυμητές ποιότητες θα χαθούν. Αυτό, λοιπόν, το σεβασμό και την ποιότητα πραγμάτωσης αποπνέουν οι οξυγραφίες του Χριστόφορου Κατσαδιώτη. Και καθώς ο ρυθμός της εργασίας είναι αρμονικός, βήμα – βήμα, ο καλλιτέχνης μεγαλώνει τα όρια του εικαστικού κόσμου του μέσω της θητείας του στη χαρακτική. Θητεία, η οποία γίνεται κάτω από τους κανόνες της και χωρίς βιασύνη, αλλά με ενάργεια και με απόλυτο σεβασμό.

Η ματιά του Κατσαδιώτη προς τον κόσμο είναι αυτή του παρατηρητή και ταυτόχρονα κριτική. Παρακολουθεί και σχολιάζει τα όσα γίνονται, λαμβάνοντας μια θέση στα τεκταινόμενα, μια θέση που τον αντιπροσωπεύει. Χρησιμοποιεί με επιδεξιότητα την οικονομία των μέσων που του παραχωρούν οι τεχνικές της θερμής χάραξης στο τσίγκο. Η οικονομία αυτή των μέσων τον οδηγεί κατά κάποιο τρόπο στην εύστοχη και ξεκάθαρη κριτική, που επιχειρεί. Άλλωστε, η παράδοση των ιερών τεράτων του Goya, του Rembrant, του Εnsor με τα χαρακτικά τους, του δείχνει το δρόμο της διαχείρισης αυτών των πολύ ιδιαίτερων ποιοτικών δομικών στοιχείων. Ο συνδυασμός της χαραγμένης από την οξείδωση γραμμής με την οξειδωμένη πλατιά επιφάνεια, μας παραπέμπει στις πρωταρχικές αξίες ενός οικουμενικού σχεδίου, που οι περισσότεροι εικαστικοί καλλιτέχνες σίγουρα έχουν υπηρετήσει, σε κάποια στιγμή της δημιουργικής τους ζωής.

Στα έργα του, αναπτύσσονται πολύ προσεκτικά σκηνοθετημένοι σιωπηλοί διάλογοι ανάμεσα στα πρόσωπα που δεν αποκαλύπτουν τους χαρακτήρες τους, κάτω από τα προσωπεία που προσφέρει για πρώτη ανάγνωση ο καλλιτέχνης στους θεατές. Έτσι, κατά κάποιον τρόπο, μας παρακινεί να βρούμε το δικό μας χαρακτήρα και ποιο προσωπείο τον ενσαρκώνει, ώστε κι εμείς από θεατές να πρωταγωνιστήσουμε σε μια καινούργια σύνθεση, η οποία δεν είναι παρά ένα εικονογραφημένο κομμάτι από τη ζωή μας».

Ξενής Σαχίνης
Καθηγητής Χαρακτικής Σχολής Καλών Τεχνών Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την απόψή σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...