Σάββατο, 4 Αυγούστου 2012

Σάββας Χριστοδουλίδης: Works and Days of Hands

Ο Σάββας Χριστοδουλίδης έχει προσκληθεί να συμμετάσχει στην 30ή Μπιενάλε του Σάο
Πάολο με τίτλο The Imminence of Poetics, η οποία θα διαρκέσει από τις 7 Σεπτεμβρίου έως τις  9 Δεκεμβρίου 2012, με 21 έργα του και θεματική Works and Days of Hands. Όπως υπογραμμίζειο επικεφαλής επιμελητής Luis Pérez-Oramas, η λέξη imminence αναφέρεται «στο επικείμενο, σε εκείνο που πρόκειται να συμβεί … στην αναμενόμενη σιωπή που προηγείται της απόφασης να μιλήσει κανείς ή να σιωπήσει, στην τέχνη ως διαλεκτική στρατηγική», ενώ η λέξη poetics αποτελεί έκφανση «του πολυσχιδούς, της πληθωρικότητας».


Το έργο του Χριστοδουλίδη καλύπτει περισσότερα από 20 χρόνια δημιουργίας, με
πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη και κοινό παρονομαστή την πολυσχιδή
καλλιτεχνική έκφραση. Ο Χριστοδουλίδης μπορεί έτσι, με ευκολία, να κινηθεί μέσα στο
πλαίσιο της εννοιολογικής θεματικής που θέτει η 30ή Μπιενάλε του Σάο Πάολο.
Ο εκλεπτυσμένος και εύγλωττος σκεπτικισμός γίνεται το μέσο με το οποίο γεφυρώνει ο
καλλιτέχνης την επικείμενη πραγματικότητα με τον λυρισμό, τα οποία αφομοιώνονται στην
αυθεντικότητα του έργου του, στο ανθρώπινο της σκέψης του, που όμως εμπεριέχει μια
ελεγειακή αλληλουχία στην ιστορική αφήγηση. Η καλλιτεχνική έκφραση του Χριστοδουλίδη
εισηγείται την προσεκτική κατασκευή ενός ολισθήματος και υποδεικνύει μέσω του έργου τη
δημιουργία νέων σχέσεων στον χώρο και τον χρόνο.

«Η τέχνη του Χριστοδουλίδη», σημειώνει η ιστορικός τέχνης Νάντια Αργυροπούλου στο
κείμενό της Thinking. Things. Through. (Savvas Christodoulides, Works and Days of Hands, κατάλογος, Cube Art Editions, Αθήνα, 2012), «αφορά την πραγματική ουσία των πραγμάτων…
Ελάχιστα διαφαίνεται η νοσταλγία του για την αρχική ιστορία των αντικειμένων, φθίνουν
μέχρι και τα βασικά συστατικά της δικής του εμπλοκής, των δικών του πόθων, ξεθωριάζουν
τα στοιχεία που συνδέουν τα αντικείμενα, γίνονται πιο άυλα, επινοημένα… Κάθε νέα σχέση μεταξύ αντικειμένων αναδύεται χωρίς να παγιώνεται, χωρίς την έννοια του τετελεσμένου,
αλλά σαν μία δυναμική συγκατάθεση στην αδυναμία» και «με έναν κοινωνικοπολιτικό
χαρακτήρα που παραπέμπει στον Duchamp … στη φυσική ικανότητα … Είναι άλλως-οικεία
ή έτερο-οικεία, ακολουθούν την καθημερινή ποιητική (του Χριστοδουλίδη) ... Γεννώνται σε
μία ευ-θυμία και ζούνε στον αφρό της, κρέμονται κυριολεκτικά από τη μετάδοσή της…».
Στο δεύτερο κείμενο του καταλόγου με τίτλο Rapturous Identity within Identification (Savvas Christodoulides, Works and Days of Hands, κατάλογος, Cube Art Editions, Αθήνα, 2012), ο ιστορικός τέχνης Σταύρος Καβαλλάρης σημειώνει στο κείμενό του ότι «το σύνολο του έργου του Σάββα Χριστοδουλίδη είναι πολύπλευρο, σχεδόν ανομοιογενές εκ πρώτης όψεως. Η
προσεκτική ανάγνωση της δουλειάς του, όμως, την κάνει να χάνει την αρχική της ταυτότητα
και να προσδιορίζει τον ίδιο τον καλλιτέχνη και να παίρνει τη μορφή memoirs συλλογικού
χρόνου σύμφωνα με την άποψη του Σοφοκλή, ο οποίος αναφέρει ότι ο χρόνος που περνά
μεταμορφώνεται σταδιακά σε γνώση και, τελικά σε πίστη. Η αισθητική ασυνέχεια του έργου
του μετατρέπεται σε ένα από τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα του Χριστοδουλίδη, καθώς
επαναπροσδιορίζει την έννοια του χρόνου, προσφέροντας στον καλλιτέχνη την ελευθερία
να επανεξετάσει τις παγιωμένες αντιλήψεις του, να τις επανατοποθετήσει με τρόπο ώστε να
καταλήξουν αναμνήσεις που τις έχει δουλέψει στο μυαλό του, διότι πρώτα δημιουργεί ένα
έργο και μετά το ανακαλύπτει εκ νέου ως μία καινούργια αφήγηση, αιχμαλωτίζοντας έτσι τον
χρόνο ξανά για να του αποδώσει τελικά τη χρονολογική του ταυτότητα…».

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα του Σάββα Χριστοδουλίδη
Γεννήθηκε στην Πάφο το 1961. Ζει και εργάζεται στη Λευκωσία. Είναι Επίκουρος Καθηγητής στο
Τμήμα Αρχιτεκτονικής, Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Frederick στην Κύπρο.
Σπούδασε στην Τουλούζη στη Σχολή Καλών Τεχνών (1981-1986), στο Παρίσι στην Ανώτατη Σχολή
Καλών Τεχνών (1986-1987) και στην Ανώτατη Σχολή Διακοσμητικών Τεχνών (1989-1990). Πήρε PhD
και D.E.A. στον κλάδο Lettres et Arts στο Πανεπιστήμιο της Προβηγκίας στη Γαλλία.
Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη από το 1986,
μεταξύ των οποίων και οι εξής: Χαρτογραφώντας την Κύπρο – Σύγχρονες όψεις, Bozar Expo, Βρυξέλλες
(2012), Ουτοπία, Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη, Λεμεσός (2011), The Location of Culture, Στούντιο Pulchri,
Χάγη (2011), Ντέρτι Humanism, Faggionato Fine Arts, Λονδίνο (2011), Στοιχειώδη τεχνάσματα,
Γκαλερί Όμικρον, Λευκωσία (2010), Taster Choice, Γκαλερί Stephen Friedman, Λονδίνο (2010), Away
and Boil your Head, Ίδρυμα Puglisi Cosentino, Palazzo Valle, Κατάνια, Ιταλία (2010), Heaven, 2η
Μπιενάλε της Αθήνας (2010), Γκαλερί ΑΔ, Αθήνα (2008), Tsatsis Projects/Artforum, Θεσσαλονίκη
(2007), Recreation – Maid in Greece, 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη (2007),
Μεταμφιέσεις: θηλυκότητα, ανδροπρέπεια και άλλες βεβαιότητες, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης,
Θεσσαλονίκη (2006), ArtStars, Αββαείο του Neumunster, Λουξεμβούργο (2005), Γκαλερί ΑΔ, Αθήνα
(2002), Σύγχρονη ελληνική φωτογραφία, Galerie du Château d’ Eau, Τουλούζη, Γαλλία (1999), XLVII
Μπιενάλε Βενετίας, Palazzo Gustinian Lolin, Ίδρυμα Levi (1997).
Έργα του έχουν δημοσιευτεί σε πολλές καλλιτεχνικές εκδόσεις και έντυπα τέχνης. Επίσης έχει δώσει
αρκετές διαλέξεις. Έργα του ανήκουν σε πολλές συλλογές στην Κύπρο, την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο Σάββας Χριστοδουλίδης εκπροσωπείται από το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την απόψή σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...