Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2013

ΠΡΟΚΑΤ – Παράλληλες Εκδηλώσεις

Στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης εικαστικών της “Ερευνητικής ομάδας καλλιτεχνών για τον πρώτο αιώνα ready made” με τίτλο ΠΡΟΚΑΤ η Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζει δύο παράλληλες εκδηλώσεις που ερευνούν από διαφορετικές σκοπιές το κίνημα ready made.


Με αφορμή την συμπλήρωση των 100 χρόνων από την πρώτη παρουσίαση της «Ρόδας Ποδηλάτου» του Marcel Duchamp, τόσο η έκθεση όσο και οι παράλληλες εκδηλώσεις επιχειρούν να επανεξετάσουν τις εφαρμογές και διαφορετικές εκφάνσεις του ready made στην τέχνη του 21ου αιώνα.

Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2013

Μουσμουλίδης στην Titanium Yiayiannos

Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ Μουσμουλίδης είναι ένας δημιουργός που καταπιάνεται με τα δύσκολα. Οι εικόνες του είναι φορτισμένες με το άγχος και με το δέος της ύπαρξης.

ΔΕΚΑΕΠΤΑ ψηφιδωτά και 44 μικρά κόκκινα έργα ζωγραφικής της Δάφνης Αγγελίδου

ΔΕΚΑΕΠΤΑ ψηφιδωτά και 44 μικρά κόκκινα έργα ζωγραφικής, στα οποία «κατοικούν» ανθρώπινες μορφές, μοναχικές ή σε ομάδες, συνθέτουν τις «Διαδρομές» της Δάφνης Αγγελίδου, οι οποίες φιλοξενούνται στην «Gallery 7» (Σόλωνος 20).

Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου 2013

Ελληνικά έργα τέχνης ταξιδεύουν στις Βρυξέλλες

Έργο του Μάριου Σπηλιόπουλου με τίτλο «τα 700 ονόματα του Θεού»

Η έκθεση «Ναυτίλος: Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα» που για πρώτη φορά συνδυάζει μοναδικά έργα αρχαίας τέχνης με σύγχρονες δημιουργίες, θα ξεκινήσει στο Μουσείο Bozar των Βρυξελλών (Palais des Beaux-Arts)


Ογδοντά οχτώ αρχαία έργα από 23 δημόσια μουσεία και συλλογές, μεταξύ των οποίων το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο της Ακρόπολης, το Επιγραφικό και το Νομισματικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία του Πειραιά, των Δελφών, της Ολυμπίας, της Θήρας, της Δήλου, της Καλύμνου και του Ηρακλείου, καθώς και έξι έργα από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, θα μεταβούν στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της έκθεσης «Ναυτίλος: Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα». 

Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2013

ΒΙΝΤΕΟ - Πέθανε ο εικαστικός, Τίτος Πετράκης

Ένας από τους κορυφαίους εικαστικούς της Κρήτης, ο Τίτος Πετράκης, άφησε σήμερα την τελευταία του πνοή σε ηλικία 67 χρονών, βυθίζοντας στο πένθος την καλλιτεχνική κοινότητα αλλά και όλους που τον είχαν γνωρίσει. H τελευταία δημόσια εμφάνιση του ήταν σε εκδήλωση στο Ξενοδοχείο Άτριον


Ο Τίτος Πετράκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1946 και σπούδασε Ηλεκτρονικός Μηχανικός και το 1972 εργάστηκε στην Ολυμπιακή Αεροπορία, επί 28 χρόνια. Παράλληλα με την εργασία του ασχολήθηκε και με τον αθλητισμό, μουσική και την φιλοσοφία. Επέστρεψε στο Ηράκλειο, όπου δίδαξε στο εργαστήριο του την τέχνη και την φιλοσοφία της δισδιάστατης κοπιδιαστής χαρακτικής καθώς και τον τρόπο δημιουργίας και κατασκευής του εικαστικού ψηφιδωτού. Ο ίδιος δημιούργησε με τη δική του εικαστική αντίληψη το προσωπικό του στιλ: «Τη φιγούρα κόντρα στο φως».

"Τέχνη στην Τέχνη" με τον Αλέξ. Χαιρετάκη

 

Το ιταλικό εστιατόριο-bar Pausa wine & cocktail restaurant (Ηφαίστου 3, Μαρούσι) θα φιλοξενήσει την έκθεση ζωγραφικής του αναγνωρισμένου Διεθνώς Αλέξανδρου Χαιρετάκη .Τίτλος της έκθεσης "Τέχνη στην Τέχνη"

Ο καλλιτέχνης δημιουργεί ελαιογραφίες σε καμβά . 

Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου 2013

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ – ΕΛΛΗ ΧΡΥΣΙΔΟΥ Όλα στο κόκκινο ζωγραφική-γλυπτική

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος στην Ακρόπολη της Αθήνας παρουσιάζει τους καλλιτέχνες Γιώργο Τσακίρη και Έλλη Χρυσίδου στο Αθηναϊκό φιλότεχνο κοινό. Οι δύο καλλιτέχνες ζουν και εργάζονται στην Θεσσαλονίκη και παρουσιάζουν την τελευταία τους “δουλειά” με κοινό άξονα το κόκκινο. 


Ο Χάρης Κοντοσφύρης ως αλληλεπιδραστής – gestalter της έκθεσης γράφει:

«…Αν κάποιος έχει μπροστά του τη μορφή ενός στερεού αντικειμένου, ο Γιώργος Τσακίρης μπορεί να το φανταστεί ως ένα τυχαίο σχηματισμένο σώμα από σωστά πλεγμένες κόκκινες κλώστες, μέχρι να γεννηθεί χώρος και το αντικείμενο να

Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου 2013

Ομαδική έκθεση εικαστικών "ΠΡΟΚΑΤ" στην Ελληνοαμερικανική Ένωση

«Easter week», έργο του Πάνου Σκουλούδη

Η Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζει ομαδική έκθεση εικαστικών της “Ερευνητικής ομάδας καλλιτεχνών για τον πρώτο αιώνα ready made” με τίτλο ΠΡΟΚΑΤ.


Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013, στις 20:30, στις Γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι) και θα διαρκέσει μέχρι και τις 17 Δεκεμβρίου 2013.

Night of the World του Γιώργου Μαραζιώτη στο Βeton7 Gallery

Το Beton7 Gallery παρουσιάζει τη νέα ατομική έκθεση του Γιώργου Μαραζιώτη, Night Of the World σε επιμέλεια του Σωτήρη Μπαχτσετζή. 


Ο άνθρωπος είναι  αυτή η νύχτα, αυτό το άδειο τίποτα, που περιλαμβάνει τα πάντα στην απλότητά του- ένας ατελείωτος πλούτος πολλών παραστάσεων, εικόνων από τις  οποίες καμία δεν τυχαίνει να του  συμβαίνει- ή δεν είναι παρούσες. (...) Ένας μπορεί να δει αυτή τη νύχτα  όταν κοιτάζει τους ανθρώπους στα  μάτια- μέσα σε μια νύχτα που γίνεται  τρομερή, αναστέλλει τη νύχτα του  κόσμου εδώ σε μια εναντίωση. Σε αυτή τη νύχτα το ον, έχει επιστρέψει. 

Τρίτη, 12 Νοεμβρίου 2013

Εργα της Αικατερίνης Αθανασιάδου - Πουτέτση στην γκαλερί «Ίρις»

Μια έκρηξη χρωμάτων σε ένα από τα χαρακτηριστικά έργα της Αικατερίνης Αιθανασιάδου - Πουτέτση.

Έργα της τελευταίας τριετίας περιλαμβάνει η έκθεση ζωγραφικής της Αικατερίνης Αθανασιάδου–Πουτέτση, την οποία θα μπορούσε κάποιος να χαρακτηρίσει δειγματοληπτική, καθώς αποτελεί ένα μικρό μέρος της πλούσιας παραγωγής, μέσα στην τριετία αυτή, της γνωστής καλλιτέχνιδας. 

Κυριακή, 10 Νοεμβρίου 2013

ΌΠΥ ΖΟΥΝΗ: ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

«Η ίδια η φύση είναι ο χώρος από τον οποίο αντλώ έμπνευση και ως στοιχείο κυριαρχεί. Μου αρέσει να παρατηρώ επί ώρες τα σύννεφα ή τις πρασινάδες και τις ανταύγειες τους, και, όταν δουλεύω, αφήνω όλες τις εικόνες που απορρόφησα να αναδυθούν μέσα από την μνήμη μου»  Όπυ Ζούνη


Την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου, στις 19.30, η διεύθυνση του ξενοδοχείου Radisson BLU PARK HOTEL, ATHENS - στα πλαίσια του αφιερώματος «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ» και της συνεργασίας του με την ιστορικό τέχνης Ελένη Αθανασίου - παρουσιάζει έργα της εικαστικού Όπυς Ζούνη με τίτλο Ψευδαίσθηση και Πραγματικότητα. Τα έργα προέρχονται από την τελευταία δεκαπενταετία της καλλιτεχνικής της πορείας (1993-2008) και θα εκτίθενται στους χώρους του ξενοδοχείου έως τις 14 Ιανουαρίου 2014. 

ΡΟΥΜΠΙΝA ΣΑΡΕΛΑΚΟΥ: «Αναδιπλώσεις της Μορφής και της Ύλης» - Ζωγραφική - Κόσμημα


Δεν είναι η πρώτη φορά που το στοιχείο των πτυχώσεων υπάρχει στη ζωγραφική και τη χαρακτική της Ηπειρώτισσας  Ρουμπίνας Σαρελάκου. Οι πτυχώσεις είναι κάτι που πάντα μαγνητίζει τις αισθήσεις της. Είναι το στοιχείο που την κάνει να ταξιδεύει και με την διεισδυτική της ματιά να καταφέρνει να αγγίζει την ουσία και να οδηγήσει τον θεατή σε ατέλειωτες εσωτερικές αναδιπλώσεις.

Πέμπτη, 7 Νοεμβρίου 2013

Καλλιτέχνες από τη συλλογή Farnesina CARLA ACCARDI

Smarrire I file della voce - Χάνοντας  τα νήματα της φωνής

Επιμέλεια Έκθεσης : Laura Cherubini & Maria Rosa Sossai
Διάρκεια : 15 Νοεμβρίου 2013 – 9 Φεβρουαρίου 2014
Εγκαίνια : Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου 2013, 20:00

Το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών παρουσιάζουν την έκθεση “Καλλιτέχνες από τη συλλογή της Farnesina - CARLA ACCARDI - Smarrire i fili della voce - Χάνοντας τα νήματα της φωνής”, που διοργανώνεται με την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιταλίας στην Αθήνα. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 20.00 στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα και θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Φεβρουαρίου 2014.

Αυτή η σπουδαία πολιτιστική πρωτοβουλία διοργανώνεται  από το Υπουργείο Εξωτερικών της  Ιταλίας σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τεχνών και Πολιτισμού Malvina Menegaz και την Ένωση για τη Σύγχρονη Τέχνη ZERYNTHIA. Παρουσιάζεται στην Αθήνα χάρις την υποστήριξη του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών. Η έκθεση έχει παρουσιαστεί στην Πολωνία, στη Βουδαπέστη και στη Θεσσαλονίκη, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Η Carla Accardi (γεν. Τραπάνι, 1924) είναι η μοναδική γυναίκα της καλλιτεχνικής ομάδας Forma 1 και μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της αφηρημένης τέχνης στην Ιταλία. Κατάφερε να ανανεώνει συνεχώς την αναζήτησή τη στην τέχνη και παρέμεινε πιστή στο απαράμιλλο ύφος της. Μέσα σε 60 χρόνια η δημιουργική της πορεία χαρακτηρίστηκε από μια αυστηρή και ταυτόχρονα ευδιάθετη ελευθερία έκφρασης. Εξερεύνησε τόσο το δισδιάστατο της ζωγραφικής όσο και τους όγκους της γλυπτικής και της αρχιτεκτονικής σε ένα συνεχή διάλογο με την ύλη.

Η Carla Accardi ζει και εργάζεται στη Ρώμη. Από νωρίς κυριαρχεί στο καλλιτεχνικό στερέωμα και το 1964 είναι παρούσα με μια ατομική αίθουσα στη Biennale της Βενετίας, που θα παρουσιάσει η Carla Lonzi και όπου θα επιστρέψει το 1976, το 1978 και το 1988. Εκείνα τα χρόνια θα λάβει μέρος στις αναδρομικές εκθέσεις της ομάδας Forma 1 και της ιταλικής πρωτοπορίας του πενήντα.


Το 1996 εκλέγεται  μέλος της Accademia di Brera (Ακαδημία Καλών  Τεχνών στο Μιλάνο) και το 1997 συμμετέχει ως σύμβουλος στην Επιτροπή της Μπιενάλε Βενετίας. Την τελευταία δεκαετία πραγματοποιεί ατομικές και ομαδικές εκθέσεις  στο P.S.1 Contemporary Art Center της Νέας Υόρκης (2001, επιμέλεια : Carolin Christiv-Bakargiev), στο  Musée d’Art Moderne de la Ville του Παρισιού (2002, επιμέλεια : Laurence Bossé και του Hans-Ulrich Obrist), στην Biennale της Βενετίας (2003, ατομική αίθουσα) και στο Martha Herford Museum, επιμέλεια : Jan Hoet (2007, μαζί με έργα του Lucio Fontana).

Από το 2008 έως το 2010, το έργο της Pavimento in Ceramica (κεραμικό δάπεδο) συνοδευόμενο από ένα ηχητικό έργο που συνέθεσε για την περίσταση η Gianna Nannini για την Bunkerart  του Μιλάνο, με την επιμέλεια της RAM (radioartemobile), εκτέθηκε στο Moscow Museum of Modern Art της Μόσχας, στο Auditorium της Ρώμης, στην αίθουσα Luis Quesada Garland της Λίμα, στο Centro Cultural Recoleta του Μπουένος Άιρες και στο Μουσείο Emilio Caraffa της Κόρντοβα.

Οι επιμελήτριες της έκθεσης, η κ. Laura Cherubini και  η κ. Maria Rosa Sossai, παρουσίασαν την κύρια ενότητα της έκθεσης το καλοκαίρι του 2012 στο Castelbasso (ΤΕ), έδρα του Ιδρύματος Malvina Menegaz, συμπεριλαμβάνοντας δυο έργα από την Συλλογή Farnesina, που χρονολογούνται αντίστοιχα το 1997 και το 2005.  Η έκθεση περιλαμβάνει, ορισμένα κλασικά έργα της καλλιτέχνιδας, όπως τα περίφημα sicofoil, Rosa, Giallo, Segni Grigi, Rosanero, Verdenero που δημιουργήθηκαν μεταξύ του 1969 και του 1972 και μερικά τρισδιάστατα έργα όπως το Ombrellini, 1999 και το Onda, 2008/2009. Συνολικά τα 23 έργα αυτής της σπουδαίας καλλιτέχνιδος από την Σικελία σκιαγραφούν διαφορετικές εποχές και περιόδους της καλλιτεχνικής της παραγωγής. «Η έκθεση στοχεύει να παρουσιάσει τα πιο πρόσφατα έργα μιας μεγάλης ιταλίδας καλλιτέχνιδος, της Carla Accardi που διαθέτει την ικανότητα να ανανεώνεται όσο λίγοι.  Πρόκειται για μια σειρά από πίνακες που χαρακτηρίζονται από ευδιαθεσία και πρωτοτυπία και συνομιλούν με ορισμένα έργα ακόμη και τρισδιάστατα και εμπνέονται από το θέμα της διαφάνειας» (Laura Cherubini).

Από την προσωπικότητα  αυτής της  μεγάλης καλλιτέχνιδος  «μας εκπλήσσει η άρνηση της σε οποιαδήποτε ρητορική πάνω στη πράξη  δημιουργίας και η πρόθεση  της να επαναφέρει τα ζητήματα συμβατικής τάξης στον χειροπιαστό καθημερινό μόχθο του καλλιτέχνη» (Maria Rosa Sossai).

Την έκθεση συνοδεύει  κατάλογος με εκτενή φωτογραφική  τεκμηρίωση και κείμενα των επιμελητών, Laura Cherubini, Maria Rosa Sossai και Ντένη Ζαχαρόπουλου.

Επιστημονική  επιμέλεια (ΜΑΜ-ΜΜΣΤ): Ντένης Ζαχαρόπουλος, Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΜΜΣΤ

Συντονισμός & Επικοινωνία (ΜΑΜ-ΜΜΣΤ): Ελένη Κωτσαρά, Υπεύθυνη Ανάπτυξης & Διοίκησης eleni.kotsara@mmca-mam.gr

Γραφιστικές εφαρμογές & μεταφράσεις (ΜΑΜ-ΜΜΣΤ): Ελένη Κατρακαλίδη, Επιμελήτρια

Ανάρτηση έργων (ΜΑΜ-ΜΜΣΤ) : Αλέξιος Παπαζαχαρίας, Ιστορικός Τέχνης, Επιμελητής

 Επικοινωνία για  το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών: segreteria.iicatene@esteri.it

Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης  Τέχνης 
www.mmca-mam.gr
Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο 10554 Αθήνα
T: 210 3215717
F: 210 3215712
http://mouseioalexmylona.blogspot.com/
mam@mmca-mam.gr

Ώρες λειτουργίας:
Τετάρτη – Παρασκευή  – Σάββατο : 11.00 – 19.00
Πέμπτη  : 13.00 – 21.00
Κυριακή  : 11.00 – 16.00
Δευτέρα & Τρίτη : Κλειστά
Enhanced by Zemanta

Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου 2013

Art21 - 100 Artists: Σύγχρονες Εικαστικές Συναντήσεις στην Αθήνα


O αμερικανικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός Art21 σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση συνεχίζουν την παρουσίαση της σειράς προβολών Art21-100 Artists αφιερωμένη στη διεθνή, σύγχρονη εικαστική σκηνή. Ο έκτος κύκλος της σειράς Art21-100 Artists θα προβληθεί στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι) στις 11,12, 13 & 15 Νοεμβρίου, στις 19:30.

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών έχει ως εξής:
 
11/11: Change (Αλλαγή) με τους καλλιτέχνες Ai Weiwei, Catherine Opie και El Anatsui.
12/11: Boundaries (Όρια) με τους καλλιτέχνες assume vivid astro focus, David Altmejd, Lynda Benglis και Tabaimo.
13/11: History (Ιστορία) με τους Marina Abramović, Glenn Ligon, Mary Reid Kelley.
15/11: Balance (Ισορροπία) με τους Rackstraw Downes, Robert Mangol και Sarah Sze.

Altmejd- Boundaries

Η σειρά Art21 - 100 Artist περιλαμβάνει 24 συνολικά ντοκυμαντέρ που θα προβληθούν από τους συνεργαζόμενους φορείς (ΑΣΚΤ, CΑMP, Ελληνοαμερικανική Ένωση). Εκατό διεθνείς εικαστικοί μιλούν οι ίδιοι για τη δουλειά τους και για τη δημιουργική διαδικασία που ακολουθούν, για τη σχέση τους με το κοινό αλλά και τη στάση τους απέναντι στις κοινωνικές εξελίξεις του 21ου αιώνα. Το αφιέρωμα έκανε την έναρξή του στην Αθήνα στην Art-Athina 2013 και τον Σεπτέμβριο προβλήθηκε στην Ελληνοαμερικανική Ένωση ο πρώτος κύκλος της σειράς.

Τα ντοκιμαντέρ θα προβληθούν στα Αγγλικά με αγγλικούς υπότιτλους.

Ανοιχτή συζήτηση
 
Την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου οι προβολές θα ολοκληρωθούν με την ανοιχτή συζήτηση: «Και ένα παιδί θα το έκανε αυτό»: Κατανοώντας την σύγχρονη τέχνη. Στη συζήτηση συμμετέχουν οι: Μαρία Κόντη (εικαστικός, καθηγήτρια εικαστικής αγωγής), Κίκα Κυριακάκου (Συντονίστρια εκδηλώσεων Art21), Θανάσης Μουτσόπουλος (Ιστορικός Τέχνης, αναπληρωτής καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης), Ζάφος Ξαγοράρης (εικαστικός, αναπληρωτής καθηγητής ΑΣΚΤ), Ήρα Παπαδοπούλου (Διευθύντρια Πολιτιστικών Ελληνοαμερικανικής Ένωσης), Γιώργος Χαρβαλιάς (εικαστικός, Πρύτανης ΑΣΚΤ) και για το Art21 μέσω skype η Nechama Winston. Συντονίζει η εικαστικός και δημοσιογράφος Κατερίνα Ζαχαροπούλου.
Enhanced by Zemanta

Τρίτη, 5 Νοεμβρίου 2013

“Ελένη”: Ρένα Παπασπύρου – Άσπα Στασινοπούλου


Ο χΩρος 18 σας  προσκαλεί την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 20.00, στα εγκαίνια της έκθεσης – εγκατάστασης – δράση με τίτλο «Ελένη». Ένα κοινό έργο της Ρένας Παπασπύρου και της Άσπας Στασινοπούλου.

Η εικαστικός Α. Στασινοπούλου την ημέρα των εγκαινίων, θα ενδυθεί ένα εικαστικό «έργο» της Ρ. Παπασπύρου, και με αυτό θα κάνει περίπατο στο κέντρο της πόλης. Η δράση μέσα στην πόλη θα γίνει εφόσον οι καιρικές συνθήκες είναι κατάλληλες.

Καταλήγοντας  στο χΩρο 18, θα συναντηθεί με το κοινό.

Η «Ελένη» είναι  ένα αυτόνομο έργο που αλληλοσυμπληρώνεται  με την ανθρώπινη κίνηση παρουσιάζοντας τις παράλληλες σχέσεις σώματος  – εικαστικού αντικειμένου – χώρου  αστικού ή ιδιωτικού – ήχου. Οι σχέσεις και οι καταστάσεις που αναπτύχθηκαν όταν το σώμα ενδύθηκε και κίνησε ένα εικαστικό έργο, αποτελούν την ύλη των βίντεο.

Στην έκθεση προβάλλονται βίντεο, όπως παρουσιάστηκαν και λειτούργησαν στο περιστύλιο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης  Τέχνης στην Αθήνα (18.5.2013). Ανάμεσα έχει τοποθετηθεί το έργο – ένδυμα.

“Ελένη”
Ρ.Π.

Το υλικό της παρούσας έκθεσης – εγκατάστασης – δράσης, διαμορφώθηκε από τα στοιχεία που προέκυψαν κατά τη διαδικασία «περιφοράς» ενός έργου της Ρένας Παπασπύρου στο αστικό περιβάλλον. Η έκθεση πλάστηκε μέσα από τις σχέσεις που αναπτύχθηκαν, όταν το σώμα ενδύθηκε και κίνησε το πρωτότυπο εικαστικό έργο.  Απαλλαγμένο από την φόρτιση της παράδοσης, το «έργο» ενεργοποιήται και αλληλοσυμπληρώνεται με την ανθρώπινη κίνηση της Άσπας Στασινοπούλου, η οποία ως ανθρώπινη οντότητα «ενσωματώνει» στην κινησιολογία της, όλες τις διαχρονικές συνθήκες που προβάλλονται σε ένα έργο τέχνης (πρωτογενής σύλληψη, αισθητική σύνθεση, εννοιολογική και νοηματική απόδοση, κ.α.).

Οι δύο καλλιτέχνιδες “συνομιλώντας” με το μικρό κορίτσι από το παρελθόν, μεταπλάθουν την προγενέστερη χρήση του “κεντήματος”. Μετατρέπουν αφενός το νόημα, τη δομή και το υλικό του και αφετέρου επαναπροσδιορίζουν τους όρους υφαντό - εργόχειρο και αμιγώς εικαστικό έργο. Τα «υφαντά» καταγράφονται στην ιστορία ως μορφή συλλογικής επικοινωνίας της προβιομηχανικής εποχής, που βρισκόταν σε διαρκή αλληλεπίδραση με τους μηχανισμούς της αγοράς και τα συστήματα για την προβολή συμβολικών μορφών σε μαζική παραγωγή. Το κοινωνικό σύστημα κατευθυνόμενο προς έναν αδιάκοπο ορθολογισμό, δεσμεύει την δημιουργικότητα διάμεσου της παραγωγικότητας. Μεθοδεύει κανόνες εντός μιας ασφυκτικής οικονομίας και περιορίζει τα πλαίσια μιας ελεγχόμενης αγοράς.

Η θεμελιώδης ιδέα της “Ελένης”, αντιδρά στην αυτοματοποίηση της δημιουργικής διαδικασίας. Επαναπροσδιορίζει τις παραδοσιακές αντιλήψεις της λαϊκής τέχνης για το εργόχειρο ως γυναικεία ενασχόληση (εργασιακού, κοινωνικού, ιδεολογικού χαρακτήρα κλπ.), διαταράσσοντας όλους τους κανόνες της διαδικασίας διακόσμησης, ενός υφάσματος με σχέδια.

Ενώ οι παραδόσεις συγχωνεύονται στην αισθητική της μετά-βιομηχανικής εποχής η Παπασπύρου μελετώντας τις αλληλεπιδράσεις των μορφών στο χώρο, μεταρρυθμίζει και τονίζει την καθαρότητα της ανθρώπινης μορφής. Δημιούργησε το κοστούμι, σαν πανοπλία από χαρτί, αποκωδικοποιώντας τις ιδιωτικές όσο και τις δημόσιες σχέσεις. Με τον κατακερματισμό και την ανα-συναρμολόγηση του αρχικού «κεντήματος», την μεταποίηση και την περιπλάνηση ως ένδυμα μιας ανθρώπινης δράσης, η «Ελένη» αποκτά την ιδιαίτερη ταυτότητα που αντιδρά στο προωθούμενο είδος καταναλωτικού θεάματος, το οποίο επιβιώνει πολλαπλασιάζοντας τη δημιουργία νέων φετίχ. Το χαρτί, υποκαθιστά κλωστή, και ύφασμα. Ως φθαρτό υλικό, δημιουργεί νέες καταστάσεις αφήγησης, οι οποίες επαναπροσδιορίζουν τη λογική του νήματος που είναι εσαεί συνδεμένο με την έννοια του χρόνου.

 Φωτογραφίες: Τάκης Λύρας          

Η «Ελένη» αναιρεί  την διάσταση του πραγματικού  χρόνου. Με υλικά και άυλα στοιχεία οι δύο καλλιτέχνιδες, ανά-δημιουργούν συνολικά και αποφασιστικά την σκηνοθετημένη «εικονική   ανά-παράσταση» μέσα στην σύγχρονη καθημερινότητα. Λειτουργούν ταυτόχρονα στο παρόν και στο παρελθόν συνθέτοντας την “πρόκληση” στην ιστορία της περιπλάνησης, της ανθρώπινης ύπαρξης και του έργου τέχνης.                                            

           Σταύρος Παναγιωτάκης

                 Εικαστικός

Διάρκεια: 7 Νοεμβρίου – 6 Δεκεμβρίου 2013


ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: ΤΡΙΤΗ, ΠΕΜΠΤΗ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: 18.30 - 21.00, ΣΑΒΒΑΤΟ: 12.00-15.00
χΩρος 18, Χρυσοστ. Σμύρνης 18, Θεσσαλονίκη   τ.κ. 54622, τηλ. 2310 261 077
κιν. 6972 855639, email: xoros18@gmail.com, www.choros18.com

Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου 2013

Focus: Βρέθηκαν 1.500 γνωστοί πίνακες που είχαν κατασχεθεί από τους Ναζί

Ολλανδία: Εργα τέχνης που είχαν κλαπεί από τους Ναζί εντοπίσθηκαν σε μουσεία της χώρας μεταξύ των οποίων έργα των Πικάσο, Ματίς και Σαγκάλ - Η αξία τους ανέρχεται σε ένα δισ. ευρώ


Σχεδόν 1.500 πίνακες, μεταξύ των οποίων έργα μεγάλων ζωγράφων όπως οι Πικάσο, Ματίς και Σαγκάλ, οι οποίοι είχαν κατασχεθεί από τους Ναζί ή είχαν πωληθεί από τους Εβραίους όταν αυτοί προσπαθούσαν να γλιτώσουν από το ναζιστικό καθεστώς, βρέθηκαν σε ένα διαμέρισμα στο Μόναχο, στην νότια Γερμανία, σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό Focus.

Η εισαγγελία του Άουγκσμπουργκ, στην νότια Γερμανία, που είναι αρμόδια για την υπόθεση αυτή, την οποία επικαλέστηκε το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αρνήθηκε να σχολιάσει την πληροφορία που αποκαλύπτει το Focus.

Σύμφωνα με το περιοδικό, το οποίο επισημαίνει ότι πραγματοποίησε μια μεγάλη έρευνα, η αξία των έργων αυτών μεγάλων ζωγράφων του 20ου αιώνα, μεταξύ των οποίων βρίσκονται και πίνακες των Γερμανών Έμιλ Νόλντε, Φραντς Μαρκ, Μαξ Μπέκμαν και Μαξ Λίμπερμαν, υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ.

Τα έργα αυτά βρέθηκαν αποθηκευμένα στο διαμέρισμα ενός ογδοντάχρονου.

Η γερμανική αστυνομία βρήκε τους πίνακες αυτούς το 2011, αλλά αυτό δεν είχε γίνει ποτέ γνωστό μέχρι τη δημοσίευση αυτού του άρθρου από το περιοδικό Focus.

Σύμφωνα με το Focus, ο πατέρας του ογδοντάχρονου, που φυλούσε τους πίνακες αυτούς στο διαμέρισμά του, ήταν ένας διάσημος Γερμανός συλλέκτης, ο Χίλντεμπραντ Γκούρλιτ, ο οποίος είχε αγοράσει τους πίνακες τις δεκαετίες του 30 και του 40.

Τα έργα αυτά τα είχαν είτε κατασχέσει οι Ναζί από Εβραίους και τα είχαν στην συνέχεια πουλήσει, είτε είχαν πωληθεί σε χαμηλές τιμές από εβραίους που προσπαθούσαν να γλιτώσουν την ζωή τους από τους Ναζί. Είτε ακόμη είχαν κατασχεθεί από το Τρίτο Ράιχ επειδή θεωρούνταν "εκφυλισμένη τέχνη" -σε αντίθεση με την επίσημη τέχνη που εκτιμούσε ο Χίτλερ- και είχαν πωληθεί επίσης στην συνέχεια από τους Ναζί.

Για σχεδόν πενήντα χρόνια, ο γιος του Γκούρλιτ, ένας μοναχικός άνεργος, φυλούσε τους πίνακες αυτούς σε σκοτεινά δωμάτια του διαμερίσματός του.

Κατά το πέρας των ετών, πούλησε ορισμένους από αυτούς που είχε στην κατοχή του και έζησε με το κέρδος που είχε από τις πωλήσεις αυτές.

Το 2011 η γερμανική αστυνομία πραγματοποίησε έρευνα στο σπίτι του υιού Γκούρλιτ, η συμπεριφορά του οποίου ήταν ύποπτη, και βρήκε τους πίνακες αυτούς, καταλήγει το περιοδικό.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...